2. Creëer jouw hart missie

Sankalpa – jouw  oprechte verlangen

Opdracht 2 Journaling – creëer je hart missie

Voor je  Sankalpa kun je  je hart missie gebruiken of een specifieke intentie.

Je hart missie is wat je motiveert om op te staan, ongeacht hoe je je  voelt.  Dat is hoe je wilt zijn, dat wat echt uit je hart komt. Je diepste verlangen.

Je kunt deze hart missie gebruiken in je Yoga Nidra-beoefening.

Je  kunt ook je hart missie combineren met een specifieke intentie. Je kunt er ook voor kiezen om met een ​​bepaalde intentie te werken met als doel om aan specifieke kwesties te werken of om aan een gedragsverandering te werken. Of bepaalde overtuigingen te veranderen.

Maar voordat je aan de slag gaat met specifieke intenties, is het belangrijk om even de tijd te nemen om na te denken over jouw persoonlijke  hart missie of hartenwens.

Hartenwens

Je hartenwens of  hart missie komt echt uit je diepe kern en is verbonden met je Hogere Zelf.

Het kan moeilijk zijn om het in woorden uit te drukken want het is ook die hele sterke levensenergie in je die je innerlijke gevoel van doel, betekenis en waarde geeft. Je hartenwens of hart missie is de levenskracht die elke cel in je lichaam van energie voorziet en elke ademhaling ondersteunt, die je de energie geeft om elke uitdaging die je tegenkomt aan te gaan

Het gevoel dat je vooruit helpt in het leven. Het is je kernenergie. Het verlangen van je hart als onderdeel van je Ikigai (spreek uit als Ick-ee-guy) – je reden om elke ochtend uit bed te springen.

Als je je hart missie volgt, voel je je in harmonie met jezelf en in harmonie met de wereld om je heen.

Het is heel belangrijk om te onthouden dat het dus meer om de gevoelens gaat achter de woorden die je opschrijft als jij je hart missie maakt.  Dus welke gevoelens wil jij voelen?

Waarschijnlijk wil  jij net als de meeste mensen een gevoelens van diepe innerlijke rust, vrede, liefde  een fijn en gelukkig gevoel ervaren. En of gevoelens van vrijheid, kracht, passie of wat dan ook voor jou omhoog komt.

 

Creëer je hartenwens

Voordat je aan de slag gaat met het opschrijven van de woorden is het dus goed om eerst eens na te denken hoe jij je wilt voelen. Je ogen even sluiten naar binnen gaan en stilstaan en nadenken over welke gevoelens je wilt ervaren in je leven.

En vanuit daar verder gaan met deze schrijfopdracht. Je kunt straks ook de dingen erbij pakken die je hebt opgeschreven bij de oefening over de beperkende overtuigingen.

Onderstaande vragen kunnen je helpen om meer duidelijkheid te krijgen over jouw hart missie.

 

  • Wat zijn de grote onderliggende thema’s en / of terugkerende situaties zie je in je leven?

 

  • Als je aan je leven denkt. Wat zijn nu jouw kernwaarden?Als je echt vanuit je innerlijke kern zou leven, hoe zouden deze kernwaarden dan zijn?

 

  • Na het opschrijven van deze kernwaarden en levensthema’s voel je vervolgens hoe elk woord voor jou voelt. Herschik ze op een manier dat je de woorden er bovenop plaatst waar je het sterkste gevoel bij hebt.

 

  • Omcirkel een paar woorden (2-4  woorden) die voor jou het belangrijkst zijn

 

  • Maak nu een statement vanuit die omcirkelde woorden.  Je kunt ook terugkijken naar wat je voor affirmaties gemaakt hebt rond je beperkende overtuigingen in opdracht 1. Maak nu een statement waar je op dit moment het meeste naar toe getrokken wordt. Doe het  vanuit de ik vorm in de tegenwoordige tijd, in simpele bewoording. . Dit vormt  jouw hart missie.

 

NOTE: Het hoeft niet perfect te zijn en is ook niet statisch, je kunt dit aanpassen en veranderen wanneer jij voelt dat het nodig is, of als je voelt dat een andere bewoording beter past.

 

TIP:

Als je het moeilijk vindt. Neem even de tijd om het volgende te overwegen:

Denk aan het diepste verlangen van je hart – iets dat je meer wilt dan wat dan ook in het leven dat een gevoel van waarde, doel en betekenis geeft.

Misschien is het een verlangen naar gezondheid, kracht, moed, liefde, welzijn.

 

Ga dus terug naar dat voelen!

Voel dit oprechte verlangen met je hele lichaam terwijl je je het op dit moment voorstelt en ervaart alsof het waar is.

Voorbeelden:

  • Ik ben het waard en ik ben genoeg en goed zoals ik ben
  • Ik ben diep verbonden met mezelf, met anderen en met het leven
  • Ik ben een gezonde, levendige en creatieve kracht
  • Ik ben sterk, krachtig en vrij en ben verbonden met de wereld
  • Ik ben vol liefde voor mezelf en anderen en ik wil andere mensen met mijn licht inspireren

Maar dit zijn maar voorbeelden! Laat het echt uit jouw hart komen!

TIP

Als je je statement  hebt gemaakt, schrijf het dan op papier en plak het op je spiegel. Probeer het een paar keer per dag te herhalen, zodat het echt bij je resoneert. In Yoga Nidra kun je altijd je hart missie inbrengen als je wilt. Met of zonder een specifieke intentie waaraan je wilt werken.

Je kunt het dus zo zien. Je hebt je hart missie, dit is jouw persoonlijke levens mantra. Jouw levens affirmatie. Daarnaast heb je ook specifieke intenties Bijvoorbeeld als je aan een bepaald onderdeel van je leven wilt werken of bijvoorbeeld als je een Yoga Nidra doet met een bepaald thema ( bijv gezondheid, de intentie is dan gericht op je gezond voelen)